Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 8 (266) z dnia 10.04.2010
Sprawdzaj informację o składkach emerytalnych zapisanych w ZUS
1) W jakim terminie ZUS przesyła ubezpieczonemu informację o składkach emerytalnych zapisanych na koncie w ZUS?
ZUS jest zobowiązany w terminie do 31 sierpnia każdego roku, przesłać ubezpieczonemu urodzonemu po dniu 31 grudnia 1948 r. informację o zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego składkach ogółem według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, zwaną dalej informacją o stanie konta.
Zgodnie z art. 50 ust. 1a ustawy o sus, w informacji o stanie konta ZUS podaje dodatkowo wysokość:
-
zwaloryzowanego kapitału początkowego według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, w przypadku gdy kapitał ten został już ubezpieczonemu obliczony,
-
hipotetycznej emerytury,
-
składek na ubezpieczenie emerytalne, z wyłączeniem składek na otwarte fundusze emerytalne:
należnych - w przypadku ubezpieczonych niebędących płatnikami tych składek,
wpłaconych - w przypadku ubezpieczonych będących płatnikami tych składek za ostatnie 12 miesięcy kalendarzowych, według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, w wysokości nominalnej, w podziale na miesiące,
-
składek na otwarte fundusze emerytalne, należnych i odprowadzonych.
Przypominamy, że do otwartego funduszu emerytalnego przekazywana jest część składki emerytalnej w wysokości 7,3% podstawy wymiaru (oczywiście, o ile ubezpieczony jest członkiem funduszu).
Wysokość hipotetycznej emerytury podaje się ubezpieczonemu, który na dzień 31 grudnia poprzedniego roku ukończył co najmniej 35 lat.
Informację o stanie konta ZUS przesyła listem zwykłym na adres do korespondencji podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych (ZUS ZUA). Jeżeli ubezpieczony został zgłoszony do ubezpieczeń społecznych przez więcej niż jednego płatnika składek, informację o stanie konta przesyła się na adres do korespondencji podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych, które ZUS otrzymał jako ostatnie. Gdyby adres do korespondencji był nieprawidłowy lub niepełny, informację o stanie konta ZUS przesyła na podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych adres zamieszkania lub adres zameldowania albo na adres zameldowania na pobyt stały uzyskany z Centralnej Bazy Danych RCI PESEL.
Ważne: Osoba ubezpieczona powinna analizować otrzymywane informacje, tj. sprawdzić czy wszystkie składki i w odpowiedniej wysokości zostały zapisane na jej koncie. Jeśli stwierdzi nieprawidłowości, np. brak składek, niższą ich wysokość, powinna zwrócić się do płatnika składek na piśmie z wnioskiem o sprostowanie tych danych. |
2) Jak powinienem postąpić w razie stwierdzenia nieprawidłowości w wysokości składek emerytalnych wykazanych w informacji ZUS z danymi otrzymanymi od pracodawcy?
Jeżeli po otrzymaniu informacji o stanie konta ubezpieczony niebędący płatnikiem składek stwierdzi, że na jego koncie nie zostały zewidencjonowane wszystkie należne składki na ubezpieczenie emerytalne lub zostały zewidencjonowane składki w niewłaściwej wysokości, powinien zgłosić do płatnika tych składek wniosek o sprostowanie danych przekazanych do ZUS w dokumentach rozliczeniowych.
Płatnik składek jest zobowiązany poinformować ubezpieczonego na piśmie o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych w terminie 60 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku uwzględnienia wniosku o sprostowanie danych płatnik składek jest zobowiązany skorygować błędy lub uzupełnić brakujący dokument w terminie 30 dni od dnia przekazania ubezpieczonemu informacji. Jeśli płatnik nie uwzględni wniosku o sprostowanie danych oraz w przypadku gdy płatnik składek już nie istnieje, ubezpieczony powinien złożyć we wskazanej przez ZUS jednostce organizacyjnej ZUS wniosek o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, przedkładając jednocześnie dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kopię informacji, o której mowa wyżej. Postępowanie wyjaśniające ZUS powinien zakończyć nie później niż w ciągu 3 miesięcy, a postępowanie szczególnie skomplikowane - nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku o jego przeprowadzenie. Wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie może być udowadniana zeznaniami świadków.
Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego okaże się, że przyczyną niezewidencjonowania na koncie ubezpieczonego wszystkich należnych składek na ubezpieczenie emerytalne lub zewidencjonowania ich w niewłaściwej wysokości są błędy w danych podanych:
-
w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych, w zgłoszeniu wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych, w zgłoszeniu płatnika składek lub w zgłoszeniu wyrejestrowania płatnika składek albo niezłożenie tych dokumentów - ZUS dokonuje korekty tych danych z urzędu bezpośrednio na koncie ubezpieczonego lub na koncie płatnika składek, jeżeli uzna to za możliwe, albo po złożeniu przez płatnika składek dokumentów korygujących te dokumenty lub brakujących dokumentów,
-
w imiennym raporcie miesięcznym lub w deklaracji rozliczeniowej albo niezłożenie tych dokumentów - ZUS dokonuje korekty tych danych po złożeniu przez płatnika składek dokumentów korygujących te dokumenty albo brakujących dokumentów.
Płatnik składek jest zobowiązany złożyć korygujące lub brakujące dokumenty w terminie 30 dni od:
-
otrzymania z ZUS zawiadomienia o nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego,
-
dnia uprawomocnienia się decyzji - jeżeli stwierdzenie nieprawidłowości następuje w drodze decyzji,
-
dnia otrzymania protokołu kontroli - jeżeli stwierdzenie nieprawidłowości następuje w drodze kontroli.
W przypadku gdy płatnik składek już nie istnieje lub uzyskanie korygujących lub brakujących dokumentów ubezpieczeniowych nie jest możliwe, ZUS dokonuje korekty danych z urzędu bezpośrednio na koncie ubezpieczonego lub na koncie płatnika składek, koryguje z urzędu błędy stwierdzone w dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie lub sporządza z urzędu brakujące dokumenty.
Powyższe stosuje się odpowiednio do ubezpieczonego będącego płatnikiem składek.
Zwracamy uwagę! Obowiązujące przepisy nie wskazują ostatecznego terminu wystąpienia z wnioskiem o sprostowanie informacji o stanie konta, a to oznacza, iż ubezpieczony może ze stosownym wnioskiem wystąpić w każdym czasie. W tym celu może posłużyć się gotowym drukiem ZUS ZRU.
www.SkladkaZUS.pl:
Więcej na stronie www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - sprawdź! | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
Druki
Darmowe druki aktywne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum - ZUS
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|